Kallen sekaleipä



Leipominen ja etenkin leivänteko on yksi intohimojani. Aikoinani tein kakkuja ja muita makeita leivonnaisia, nykyisin ne ovat jääneet. Vaikka Kroatiassa on loistavat leipävalikoimat ruislimpuista lähtien, niin välillä omatekemä vain on parasta. Olen hakenut jo hetken jotain uutta ja vaihdellut hiivan määrää, jauhojen määrää, lisäillyt eri jauhoja ja kaikkea. Lämmönkin kanssa olen puljannut ja etsinyt sitä jolla saa parhaan lopputuloksen. Olen kokeillut jopa juureen tekoa. Matka jatkuu ja uusia virityksiä tehdään edelleen. Toki vanhoja reseptejä tulee hyödynnettyä kuten Jouluinen ruislimppu, joka tulee taas viikolla ajankohtaiseksi.
Samoin noissa taikinan tekotavoissa olen hakenut sitä jolla saa sen parhaimman. Pataleipä on tietyllä tapaa hirmuisen helppo kun aineet vain sekoitetaan eikä sitkoa haeta taikinaan vaivaamalla. Olen kokeillut hapanleipureiden hiemen erikoista tapaa väännellä ja käännellä taikinaa lähes vuorokausi, ei toimi minulla ja minun tyyliini. Kaksi vuorokautta leiväntekoon ei ole minun juttuni, koska sen saa onnistumaan nopeamminkin ja yhtä hyvää.
Nyt ollaan melkoisen lähellä sitä mitä haluan ja tällä reseptillä taidetaan mennä aikaste pitkään. Korkeintaan mausteita mietin kuminasta lähtien.

5 dl reilusti kädenlämmintä vettä
1 ps kuivahiivaa
1 rkl suolaa
3 dl ruisjauhoja
10 dl durumvehnäjauhoja
½ dl oliiviöljyä

Liuota hiiva lämpimään veteen ja suola samoin. Lisää ensin ruisjauhot ja vehnäjauhoja n. 2 dl. Sekoita puuhaarukalla tasaiseksi massaksi. Jos teet manuaalisesti, ilman yleiskonetta, niin näin saadaan sitten hemmetin hyvä sitko. Jatka jauhojen lisäystä hissukseen ja voimakasta sekoitusta. Tämä toki kysyy hieman papua, vaan kun hyvin sekoittaa siinä vaiheessa kun taikina on pehmeää ja notkeaan niin sen pitäisi onnistua kevyemmilläkin lihaksilla. Heitä haarukka hittoon kun tuntuu ettei onnistu enää sillä ja lykkää hanska taikinaan ja jatka. Lisää oliiviöly joukkoon kun jauhoja on n. 1 dl jäljellä. Vaivaa öljy taikinaan ja lisää loput jauhot. Taikinan kuuluu olla pehmeän kimmoisaa. Peitä liinalla ja nostata n. 1H jolloin taikina on lähes 2 kertainen. Ota kulhosta leivitetylle työpöydälle ja jaa kahtia. Leivo molemmista pyöreä pallo ja laita leivinpaperille nousemaan n. 1-1 ½ h lämpöiseen paikkaan. Paista uunissa +225 n. 30-40 min. Leipä saa väriä ja pohja kumisee napakasti kun kopauttaa, siitä tietää leivän olevan kypsä.

Kommentit

Suositut tekstit